سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» Today hit:13 » Yesterday hit:28 » All hit:286434
  • آسمان شب تیرماه - تازه ها
    » درباره ی من
    آسمان شب تیرماه - تازه ها
    مدیر وبلاگ : shotokanpoloto[105]
    نویسندگان وبلاگ :
    arazin (@)[5]


    تازه فیلم عکس فیزیک موبایل
    » لوگوی من
    آسمان شب تیرماه - تازه ها

    » Day Links » Notes Subjects » My Archives » My Friends Logo » My Friends Links » My Music
    » Yahoo » Search


    »» آسمان شب تیرماه »» date:86/2/7 «» 2:44 ع

    آسمان تیرماه یاد آور آغاز تابستانی گرم است. در آخرین روز خردادماه ( 31 خرداد ) در ساعت 15:57 دقیقه خورشید به انقلاب تابستای میرسد و در در دورترین فاصله از استوای زمین قرار میگیرد. در این روزها خورشید با طی کردن کمانی طولانی در آسمان نوید روزهای بلندی را خواهد داد. روزهای بلند تابستان رصد را برای علاقه مندان به رصد آسمان سخت میکند و دلیل آن کوتاهی شب می باشد.

    http://www.nightsky.ir/images/1385/1078.gif

    البته تابستان فرصت مناسبی برای رصدگران خورشید است و بدلیل طولانی بودن مدت روز مطالعات بیشتری میتوان برروی خورشید انجام دهند. باید یادتان باشد که فیلتر مناسب ( مایلار ) را هیچ گاه فراموش نکنید.

    در اوایل تیرماه با غروب خورشید دو سه سیاره انتظار شما را خواهد کشید، عطارد، مریخ و زحل. این سه سیاره در افق غربی و بعد از غروب خورشید در صورتهای فلکی دوپیکر و سرطان قابل رویت هستند. دو سیاره سرخ و ارباب حلقه ها در نزدیکی خوشه باز کندوی عسل ( M44) قرار خواهند داشت.

    رصد سیارات :

    نگین درخشان آسمان ( زهره ) در تیرماه، صبح و قبل از طلوع خورشید در افق شرقی به مانند ستاره ای از قدر 4- قابل رصد است. یکی از رویدادهای زیبا برای سیاره زهره مقارنه آن با ستاره الدبران و خوشه قلائص است. این مقارنه در صبحگاه یازدهم تیرماه به خوبی و با جدایی 4 درجه از دبران قابل مشاهده است.

    عطارد دومین سیاره منظومه شمسی در افق غربی و بعد از غروب خورشید به مانند ستاره ای زرد رنگ قابل مشاهده است.

    مریخ و زحل، این دو سیاره بعد از غروب خورشید و در ارتفاع 40 درجه ای و صورت فلکی سرطان قرار دارند.

    مشتری، این غول منظومه شمسی در میان دو صورت فلکی میزان و سنبله است. رصد اقمار مشتری و لکه آن از بهترین پروژه های رصدی برای رصدگران آسمان شب است. البته امروزه لکه دیگری نیز به آن اضافه شده است که برای رصد آن به CCD و تجهیزات قوی نیاز است.

    بدلیل کم نوری بودن دیگر سیارات از گفتن موضوعی در رابطه آن پرهیز می نماییم.

    رویدادهای آسمان شب تیرماه :

    اولین رویداد زیبا در این ماه، مقارنه خوشه پروین و ماه است. خوشه پروین در صبحگاه جمعه دوم تیرماه میزبان قمر زمین می باشد. این مقارنه زیبا در برخی مناظق ایران با جدایی 1 درجه و در دیگر از مناطق مانند خوزستان شاهد اختفای تعدادی از ستارگان آن خواهیم بود.

    هلال صبحگاهی جمادی الاول در جمعه 3 تیرماه انتظار علاقه مندان به رصد آن را میکشد. این هلال در ساعت 4 صبح طلوع میکند و بهترین راه برای رصد آن این است که خطی از زهره با زمین وصل کنید و به اندازه 21 درجه به سمت ستاره قطبی پیش بروید. این مکانی است که خورشید از آن بالا خواهد آمد. مشخصات این هلال :

    قدر هلال : 4.5- ،فاز ماه : 0.6 درصد ،قطر ماه : 1859 ثانیه قوسی ،فاصله ماه : 385964

    ماه نو در تاریخ 4 تیرماه و ساعت 21 ( به وقت محلی ایران ) خواهد بود.

    شامگاه سه شنبه 6 تیر شاهد مقارنه عطارد و ماه خواهیم بود. این مقارنه با جدایی 4.5 درجه قابل رویت است.

    سه شنبه 6 تیر، بارش شهابی عوائی با ZHR=100 در ساعت 17 به اوج می رسد. این بارش در بازه زمانی پنجم الی یازدهم تیرماه روی می دهد. بارش عوائی از گذر زمین از توده دنباله دار پونس وینکه یا 7P روی می دهد. این دنباله دار با دوره تناب هر 6.5 سال یک بار به دور خورشید میگردد و نزدیکترین فاصله آن به زمین 36.000.000 کیلومتر است. بارش مذکور در برخی از سالها فعال بوده است مانند1295، 1300، 1306 اما در سال 1307 هیچ گونه فعالتی نداشته است. این بارش در سال 1376 با ZHR 50 الی 100 بوده و پیش بینی می شود که در امسال نیز همانگونه باشد و شاهد زیبایی های آن باشیم.

    چهارشنبه 7 تیر مقارنه ماه و زحل با جدایی زاویه ای 2.7 درجه و مریخ با جدایی 4.7 خواهیم بود. این روز میتواند برای شما خاطره انگیر باشد. بدلیل اینکه در کنار ماه، مریخ و زحل و خوشه کندوی عسل قرار دارد. اگر به روشهای مختلف عکاسی وارد باشید میتوانید یکی از صحنه های زیبای زندگی خود را ثبت کنید.

    جمعه 9 تیر شاهد مقارنه ماه و قلب العقرب خواهیم بود. جدایی این دو از یکدیگر 5.8 است.

    یکشنبه 11 تیرماه ساعت 4 صبح شاهد مقارنه زهره و ستاره الدبران خواهیم بود.

    مقارنه ماه و سماک اعزل در روز سه شنبه 13 تیر ساعت 21 خواهد بود. جدایی آنها از یکدیگر 52 دقیقه است.

    اختفا یکی از پدیدهای قابل توجه رصدگران است. البته امروزه از این نوع اختفاها در جهت پروژه های علمی نیز بهره میبرند مانند تعیین قطر ستاره، تعیین غلظت جو سیارات و یا حتی قطر سیاره. در نیمه شب روز دوشنبه 16 تیرماه ساعت 23:26 دقیقه شاهد شروع اختفای ستاره پی ـ عقرب هستیم. این اختفا در حالی روی میدهد که فاز ماه 86 درصد است. قدر ستاره پی 2.9 است . اختفا در ساعت 00:37 دقیقه پایان می یابد.

    مقارنه ماه و قلب القرب در ساعت 20 روز سه شنبه 17 تیرماه خواهد بود. با جدایی 5.2 درجه

    یکی دیگر از صحنه های زیبا در آسمان تیرماه مقارنه زهره و سحابی خرچنگ است. این مقارنه در روز جمعه 23 تیرماه و ساعت 4 به بهترین وضعیت رصدی خود یعنی جدایی 0.5 درجه میرسد. عکاسان DeepSky میتوانند از این مقارنه عکسهای زیبایی بگیرند.

    صبح روز پنج شنبه 29 تیرماه ساعت 4 صبح شاهد مقارنه ماه و خوشه پروین هستیم که در این مقارنه فاز ماه19 درصد می باشد و جدایی آنها از یکدیگر 4 درجه است.

    هلال باریک ماه به راه خود در آسمان ادامه میدهد تا به خورشید برسد. در بین راه به تعدادی از اجرام بر میخورد که یکی از آنها خوشه باز M35 است. این خوشه که در صورتفلکی دوپیکر قرار دارد در صبح روز جمعه 30 تیر ساعت 4 میزبان ماه است. جدایی این دو از یکدیگر 1.5 نیز می باشد.

    آخرین رویداد این ماه مقارنه مریخ و قلب السد است. این دو در تاریخ 31 تیرماه و ساعت 19:30 دقیقه با جدایی زاویه ای 38 دقیقه در کنار یکدیگر هستند. فرصت را از دست ندهید.

    منبع:نایت اسکای



    shotokanpoloto
    »» comments ()

    »» Posts Title
    گوشی موبایل Apple iPhone
    [عناوین آرشیوشده]
    خدا خرد را نزد کسى به ودیعت ننهاد ، جز که روزى او را بدان نجات داد . [نهج البلاغه] برای عضو شدن در خبرنامه ابتدا نام و سپس ایمیل خود را وارد کنید.





    Powered by WebGozar

    Google Page Rank