سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» Today hit:5 » Yesterday hit:8 » All hit:286174
  • نجوم - تازه ها
    » درباره ی من
    نجوم - تازه ها
    مدیر وبلاگ : shotokanpoloto[105]
    نویسندگان وبلاگ :
    arazin (@)[5]


    تازه فیلم عکس فیزیک موبایل
    » لوگوی من
    نجوم - تازه ها

    » Day Links » Notes Subjects » My Archives » My Friends Logo » My Friends Links » My Music
    » Yahoo » Search


    »» آسمان شب تیرماه »» date:86/2/7 «» 2:44 ع

    آسمان تیرماه یاد آور آغاز تابستانی گرم است. در آخرین روز خردادماه ( 31 خرداد ) در ساعت 15:57 دقیقه خورشید به انقلاب تابستای میرسد و در در دورترین فاصله از استوای زمین قرار میگیرد. در این روزها خورشید با طی کردن کمانی طولانی در آسمان نوید روزهای بلندی را خواهد داد. روزهای بلند تابستان رصد را برای علاقه مندان به رصد آسمان سخت میکند و دلیل آن کوتاهی شب می باشد.

    http://www.nightsky.ir/images/1385/1078.gif

    البته تابستان فرصت مناسبی برای رصدگران خورشید است و بدلیل طولانی بودن مدت روز مطالعات بیشتری میتوان برروی خورشید انجام دهند. باید یادتان باشد که فیلتر مناسب ( مایلار ) را هیچ گاه فراموش نکنید.

    در اوایل تیرماه با غروب خورشید دو سه سیاره انتظار شما را خواهد کشید، عطارد، مریخ و زحل. این سه سیاره در افق غربی و بعد از غروب خورشید در صورتهای فلکی دوپیکر و سرطان قابل رویت هستند. دو سیاره سرخ و ارباب حلقه ها در نزدیکی خوشه باز کندوی عسل ( M44) قرار خواهند داشت.

    رصد سیارات :

    نگین درخشان آسمان ( زهره ) در تیرماه، صبح و قبل از طلوع خورشید در افق شرقی به مانند ستاره ای از قدر 4- قابل رصد است. یکی از رویدادهای زیبا برای سیاره زهره مقارنه آن با ستاره الدبران و خوشه قلائص است. این مقارنه در صبحگاه یازدهم تیرماه به خوبی و با جدایی 4 درجه از دبران قابل مشاهده است.

    عطارد دومین سیاره منظومه شمسی در افق غربی و بعد از غروب خورشید به مانند ستاره ای زرد رنگ قابل مشاهده است.

    مریخ و زحل، این دو سیاره بعد از غروب خورشید و در ارتفاع 40 درجه ای و صورت فلکی سرطان قرار دارند.

    مشتری، این غول منظومه شمسی در میان دو صورت فلکی میزان و سنبله است. رصد اقمار مشتری و لکه آن از بهترین پروژه های رصدی برای رصدگران آسمان شب است. البته امروزه لکه دیگری نیز به آن اضافه شده است که برای رصد آن به CCD و تجهیزات قوی نیاز است.

    بدلیل کم نوری بودن دیگر سیارات از گفتن موضوعی در رابطه آن پرهیز می نماییم.

    رویدادهای آسمان شب تیرماه :

    اولین رویداد زیبا در این ماه، مقارنه خوشه پروین و ماه است. خوشه پروین در صبحگاه جمعه دوم تیرماه میزبان قمر زمین می باشد. این مقارنه زیبا در برخی مناظق ایران با جدایی 1 درجه و در دیگر از مناطق مانند خوزستان شاهد اختفای تعدادی از ستارگان آن خواهیم بود.

    هلال صبحگاهی جمادی الاول در جمعه 3 تیرماه انتظار علاقه مندان به رصد آن را میکشد. این هلال در ساعت 4 صبح طلوع میکند و بهترین راه برای رصد آن این است که خطی از زهره با زمین وصل کنید و به اندازه 21 درجه به سمت ستاره قطبی پیش بروید. این مکانی است که خورشید از آن بالا خواهد آمد. مشخصات این هلال :

    قدر هلال : 4.5- ،فاز ماه : 0.6 درصد ،قطر ماه : 1859 ثانیه قوسی ،فاصله ماه : 385964

    ماه نو در تاریخ 4 تیرماه و ساعت 21 ( به وقت محلی ایران ) خواهد بود.

    شامگاه سه شنبه 6 تیر شاهد مقارنه عطارد و ماه خواهیم بود. این مقارنه با جدایی 4.5 درجه قابل رویت است.

    سه شنبه 6 تیر، بارش شهابی عوائی با ZHR=100 در ساعت 17 به اوج می رسد. این بارش در بازه زمانی پنجم الی یازدهم تیرماه روی می دهد. بارش عوائی از گذر زمین از توده دنباله دار پونس وینکه یا 7P روی می دهد. این دنباله دار با دوره تناب هر 6.5 سال یک بار به دور خورشید میگردد و نزدیکترین فاصله آن به زمین 36.000.000 کیلومتر است. بارش مذکور در برخی از سالها فعال بوده است مانند1295، 1300، 1306 اما در سال 1307 هیچ گونه فعالتی نداشته است. این بارش در سال 1376 با ZHR 50 الی 100 بوده و پیش بینی می شود که در امسال نیز همانگونه باشد و شاهد زیبایی های آن باشیم.

    چهارشنبه 7 تیر مقارنه ماه و زحل با جدایی زاویه ای 2.7 درجه و مریخ با جدایی 4.7 خواهیم بود. این روز میتواند برای شما خاطره انگیر باشد. بدلیل اینکه در کنار ماه، مریخ و زحل و خوشه کندوی عسل قرار دارد. اگر به روشهای مختلف عکاسی وارد باشید میتوانید یکی از صحنه های زیبای زندگی خود را ثبت کنید.

    جمعه 9 تیر شاهد مقارنه ماه و قلب العقرب خواهیم بود. جدایی این دو از یکدیگر 5.8 است.

    یکشنبه 11 تیرماه ساعت 4 صبح شاهد مقارنه زهره و ستاره الدبران خواهیم بود.

    مقارنه ماه و سماک اعزل در روز سه شنبه 13 تیر ساعت 21 خواهد بود. جدایی آنها از یکدیگر 52 دقیقه است.

    اختفا یکی از پدیدهای قابل توجه رصدگران است. البته امروزه از این نوع اختفاها در جهت پروژه های علمی نیز بهره میبرند مانند تعیین قطر ستاره، تعیین غلظت جو سیارات و یا حتی قطر سیاره. در نیمه شب روز دوشنبه 16 تیرماه ساعت 23:26 دقیقه شاهد شروع اختفای ستاره پی ـ عقرب هستیم. این اختفا در حالی روی میدهد که فاز ماه 86 درصد است. قدر ستاره پی 2.9 است . اختفا در ساعت 00:37 دقیقه پایان می یابد.

    مقارنه ماه و قلب القرب در ساعت 20 روز سه شنبه 17 تیرماه خواهد بود. با جدایی 5.2 درجه

    یکی دیگر از صحنه های زیبا در آسمان تیرماه مقارنه زهره و سحابی خرچنگ است. این مقارنه در روز جمعه 23 تیرماه و ساعت 4 به بهترین وضعیت رصدی خود یعنی جدایی 0.5 درجه میرسد. عکاسان DeepSky میتوانند از این مقارنه عکسهای زیبایی بگیرند.

    صبح روز پنج شنبه 29 تیرماه ساعت 4 صبح شاهد مقارنه ماه و خوشه پروین هستیم که در این مقارنه فاز ماه19 درصد می باشد و جدایی آنها از یکدیگر 4 درجه است.

    هلال باریک ماه به راه خود در آسمان ادامه میدهد تا به خورشید برسد. در بین راه به تعدادی از اجرام بر میخورد که یکی از آنها خوشه باز M35 است. این خوشه که در صورتفلکی دوپیکر قرار دارد در صبح روز جمعه 30 تیر ساعت 4 میزبان ماه است. جدایی این دو از یکدیگر 1.5 نیز می باشد.

    آخرین رویداد این ماه مقارنه مریخ و قلب السد است. این دو در تاریخ 31 تیرماه و ساعت 19:30 دقیقه با جدایی زاویه ای 38 دقیقه در کنار یکدیگر هستند. فرصت را از دست ندهید.

    منبع:نایت اسکای



    shotokanpoloto
    »» comments ()
    »» گرفت تایتان و هلال زحل »» date:86/2/7 «» 2:44 ع

    فضاپیمای کاسینی در آخرین اطلاعات ارسالی، بازی‌های حیرت‌انگیز نور و سایه را به‌تصویر کشیده‌‌است. کاسینی این‌روزها به‌پشت زحل رفته‌است تا دنیای تاریک این‌منظومه را با ابزارهای حساس خود بررسی‌کند و دو تصویر زیر، بخشی از انبوه داده‌های خام ارسالی این فضاپیما است که هیچ تنظیم و تغییری روی آنها انجام نشده‌است. تصاویر تحلیل‌شده سال آینده در بایگانی تصاویر فضایی ناسا دردسترس خواهدبود.

    تصویر اول از فاصله سه‌میلیون و ششصدهزار کیلومتری قمر ره‌آ گرفته شده‌است و آن‌را در حال پوشاندن تایتان، قمر بزرگ زحل نشان می‌دهد. ره‌آ با 1530 کیلومتر قطر، از اولین قمرهای شناخته‌شده زحل است. چنین منظره‌ای پیش‌ازاین تنها در زمین دیده شده‌بود، زمانی که لحظاتی بیش‌تر به اوج خورشید‌گرفتگی کلی باقی نمانده و حلقه‌الماس تشکیل می‌شود.
    تصویر دوم که اپیمتئوس را از فاصله چهارمیلیون کیلومتری هدف گرفته‌است، این قمر را مقابل هلال زحل و حلقه‌های بی‌نظیر آن به‌تصویر کشیده‌است. اپیمتئوس با قطر 115 کیلومتر، یازدهمین قمر زحل است که در این تصویر به شکل نقطه‌ای روشن، بالاتر از مرکز تصویر و نزدیک به حلقه‌زحل ثبت شده‌است. از زمین هیچ‌گاه نمی‌توان زحل را به‌شکل هلال دید، زیرا این شکل از درخشندگی ویژگی اجرامی است که بین زمین و خورشید قرار می‌گیرند، اما کاسینی در سایه زحل قرار گرفته و می‌تواند چنین هلال بزرگ و درخشانی را ببیند.
    منبع:پارس اسکای


    shotokanpoloto
    »» comments ()
    »» »» date:86/2/7 «» 2:44 ع


    shotokanpoloto
    »» comments ()
    »» تصاویری از سیاره ی زهره »» date:86/2/7 «» 2:44 ع

    تصویر بزرگ تصویر بزرگ

    تصویر بزرگ تصویر بزرگ

    تصویر بزرگ تصویر بزرگ

    تصویر بزرگ تصویر بزرگ



    shotokanpoloto
    »» comments ()
    »» زهره (ونوس) »» date:86/2/7 «» 2:44 ع

    زهره (ونوس)

    نگاه اجمالی

    زهره یکی از سیاره‌هایی است که می‌توان آن را به آسانی در آسمان پیدا کرد. زهره گاهی 'ستاره شام' نامیده می‌شود. این سیاره درخشان بیش از هر سیاره دیگر ، به زمین نزدیک می‌شود و در نزدیکترین نقطه به 42 میلیون کیلومتری ما می‌رسد. در روشنترین حالت ، پس از ماه ، درخشنده‌ترین جرم آسمانی است. هنگام طلوع خورشید در مشرق دیده می‌شود و هنگام غروب خورشید در مغرب. شعاع زهره نزدیک به 6100 کیلومتر و چگالی آن 501 گرم بر سانتیمتر مکعب است.

    سیاره دوقلوی زمین

    زهره دومین سیاره خاکی از طرف خورشید و نزدیکترین سیاره به زمین است. زهره 'الهه عشق' نامیده می‌شود و شباهت زیادی در اندازه و جرم به زمین دارد. زهره و زمین دوقلو هستند، زیرا جرم و اندازه تقریبا یکسانی دارند. با وجود این در سایر جهات به مقدار زیادی متفاوت هستند.

    جو زهره

    جو زمین و زهره بسیار متفاوت است. اکسیژن و نیتروژن گازهای اصلی جو زمین هستند، ولی در جو زهره ، گاز مسموم کننده دی‌اکسید کربن وجود دارد. در بالای جو زهره ، حتی ابرهایی از اسید سولفوریک نیز یافت می‌شود. یکی از ویژگیهای مهم جو زهره آن است که مانند شیشه گلخانه عمل می‌کند. شیشه‌های گلخانه ، پرتوهای پرانرژی خورشید را به درون گلخانه راه می‌دهند و در نتیجه خاک گرمای کافی به‌دست می‌آورد. اما این شیشه‌ها از خروج انرژی که بوسیله خاک و گیاهان تولید می‌شود، جلوگیری می‌کنند. از اینرو ، انرژی در گلخانه حفظ می‌شود و دمای آنجا بالا می‌رود (اثر گلخانه‌ای).

    گرمای به دام افتاده در اثر گلخانه‌ای ، گرمای منعکس شده از سطح
    سیاره (فلش قرمز رنگ) توسط جو سیاره به
    دام می‌افتد، مانند حفظ گرما در گلخانه‌ها.

    در زهره نیز گاز چگال دی‌اکسید کربن تقریبا همین رفتار را دارد. حفظ شدن گرما در آن ، دمای زهره را به 500 درجه سانتیگراد می‌رساند، که از دمای سطحی عطارد (نزدیکترین سیاره به خورشید) نیز بیشتر است. در جو زهره ، به قدری دی‌اکسید کربن وجود دارد که فشار ناشی از آن ، حدود یکصد برابر فشار جو زمین است. این فشار برابر است با فشاری که در عمق یک کیلومتری اقیانوسهای زمین وارد می‌شود.

    حرکت ظاهری

    تقریبا چرخش دایره‌ای (e=0.0068) مدار زهره نسبت به دایرة ‌البروج 3.39 درجه شیب دارد و دارای نیم قطر اطول 0.7233 Au و دوره تناوب مداری نجومی 224.70 شبانه ‌روز می‌باشد. در هر مدار زهره ، عطارد و زمین سیاره‌های فوق‌العاده درخشانی هستند. مطالعات انتقال دوپلری راداری نشان می‌دهند که سیاره‌ای با یک دوره تناوب نجومی‌ 243.01 شبانه‌روز با حرکت برگشتی می‌چرخد و شیب صفحه مدار نسبت به استوایش فقط 3 درجه است. چرخش این سیاره به دور محور خود ، معکوس است و یک دور آن 243 روز زمینی طول می‌کشد. در حالی که در 225 روز ، یک بار خورشید را دور می‌زند. روز خورشیدی در زهره برابر 118 روز زمین است، یعنی هر سال آن دو شبانه‌روز طول می‌کشد.



    فاصله متوسط از خورشید 108/20 کیلومتر
    قطر استوا 12104 کیلومتر
    مدت حرکت وضعی 243/01 روز زمینی
    مدت حرکت انتقالی 224/70 روز زمینی
    سرعت مداری 35/03 کیلومتر در ثانیه
    دمای سطحی 480 درجه سانتیگراد
    جرم (زمین=1) 0/81
    چگالی متوسط (آب=1) 5/25
    جاذبه (زمین=1) 0/93
    تعداد قمر 0




    مشخصه‌های فیزیکی

    فاصله زمین تا زهره را می‌توان مستقیما توسط رادار اندازه گرفت، سپس شعاع فیزیکی آن را از روی قطر زاویه‌ای بدست آورد. زهره دارای شعاع 6052 کیلومتر است که فقط 5 درصد از شعاع زمین کوچکتر می‌باشد. زهره مانند عطارد هیچ قمر طبیعی شناخته شده‌ای ندارد و بنابراین تنها وقتی که یک فضاپیما از آن می‌گذرد، یا آنرا دور می‌زند، می‌توان به دقت جرم آنرا محاسبه کرد. بسیاری از سفینه‌های فضایی که سعی داشتند در سطح زهره فرود آیند در اثر تراکم جو و گرمای زیاد آن نابود شده‌اند، ولی سرانجام در 1975 میلادی (1354شمسی) دو سفینه روسی ، که شبیه به دستگاههای اکتشاف اعماق دریا بودند، نخستین عکسها را با موفقیت از سطح آن به زمین مخابره کردند. در این عکسها ، منظره‌ای از صخره‌های تیز و نمودهای هموار دیده می‌شود. اندازه بیشتر صخره‌ها از 30 تا 60 سانتیمتر است.

    اشکال سطحی

    سطح زهره را با ارسال خاک ‌نشینهایی برای عکسبرداری یا انتشار علامتهای راداری برای نقشه‌برداری از عوارض آن می‌توان مورد بررسی قرار داد. این کار اخیر فلات بلند ، آتشفشانهای غول پیکر ، حفره‌های بهم فشرده و شکافهای طولانی دره‌ها را آشکار کرده است. سرتاسر زهره کاملا مسطح به نظر می‌رسد. اختلافات ارتفاعات سطحی کوچکند و به استثنا تعداد کمی از ‌نواحی مرتفع ، آنها 2 تا 3 کیلومتر ارتفاع دارند.

    در سطح زهره اختلاف بین سطوح بلند و پست 112 کیلومتر است. در حالی که این اختلاف برای ماه و عطارد 4 کیلومتر و برای
    مریخ 25 کیلومتر و برای زمین 9 تا 20 کیلومتر است. سیمای نقشه‌برداری شده زهره ، در دو نیمه جنوبی و شمالی ، بطور قابل توجهی با یکدیگر اختلاف دارد. ناحیه شمال ، کوهستانی با فلاتهای مرتفع بدون آتشفشان است. در مقابل ، قسمت جنوبی ، شامل سطح نسبتا تخت آتشفشانی زمینی می‌باشد.

    میدان مغناطیسی

    یک هسته آهن _ نیکل که قسمتی از آن مایع است ، در مقایسه با زمین ، دلالت بر این دارد که بایستی زهره یک میدان مغناطیسی داشته باشد. چون زهره 43 مرتبه آهسته‌تر از زمین می‌چرخد، انتظار داریم که دیناموی ذاتی آن ضعیف‌تر و شدت میدان مغناطیسی آن کمتر از زمین باشد، اما تا به امروز هیچ وسیله‌ای هیچگونه میدان مغناطیسی‌ای را آشکار نکرده است. اگر میدان مغناطیسی وجود داشته باشد، اندازه‌گیریها دلالت می‌کنند که بایستی حداقل 14-10 برابر میدان مغناطیسی زمین باشد، اما این مقدار خیلی ضعیفتر از میدان مغناطیسی است که از یک مدل دیناموی ساده انتظار می‌رود.

    یک توضیح ممکن آن است که: می‌دانیم که میدان مغناطیسی ضرورتا صفر است. بنابراین ، ممکن است وضعیت کنونی زهره نیز چنین باشد (معکوس شدن اخیر قطبهای زمین تقریبا هر یک میلیون سال یا در آن حدود اتفاق افتاده است).

    تحول سطح

    پوسته زهره همانطور که تحت تاثیر ظهور دره‌های تنگ و عمیق ، جایی که صفحات کمی ‌جدا شده‌اند و نیز جلگه‌های کوهستانی مرتفع ، محلی که صفحات باهم تصادم کرده‌اند، قرار گرفته است. این صفحات مقداری جابه‌جایی‌های سطحی نیز دارند. ناحیه حفره‌ای پراکنده شده زمینی بر این دلالت دارد که حرکات صفحات سطحی یک فرآیند گسترده سیاره‌ای نبوده‌اند. در صورتی‌که ، بر روی زمین این چنین بوده است.

    تاریخ اولیه زهره (دیرتر از چهار میلیارد سال قبل) بایستی از
    تاریخ زمین پیروی کرده باشد، زیرا این دو سیاره ، چگالی ، جرم و اندازه‌های مشابهی دارند. حدس می‌زنیم که زهره در حدود 4.6 میلیارد سال قبل با سایر سیارات خاکی شکل گرفته باشد. لایه‌های داخلی زهره ، همانطور که برای زمین اتفاق افتاده است، به سبب گرمای داخلی تشکیل شده‌اند.

    رصد زهره

    فضاپیماها توانسته‌اند با استفاده از رادار ، نقشه 98 درصد سطح سیاره زهره را ترسیم کنند. روی هم رفته ، سطح زهره صافتر از سطح زمین است و صحراهای داغ و دشتهای وسیع آتشفشانی حدود دو سوم سیاره را پوشانده‌اند. نواحی فلاتی متعددی نیز به ارتفاع چند کیلومتر در دشتها وجود دارند. ناحیه کوهستانی ماکسول مونته با ارتفاعی حدود 11 کیلومتر (6.8 مایل) بیش از حد متوسط ارتفاع ، مرتفعترین نقطه سیاره زهره است. آتشفشانها در تمام سطح سیاره پراکنده شده‌اند که وسعت بعضیها به 160 کیلومتر (10 مایل) می‌رسد.

    تصویری از سطح سیاره زهره
    اگر از بالای قطب شمال نگاه کنیم خواهیم دید که اکثر سیارات و
    قمرهای منظومه شمسی به دور محور خود چرخیده و در جهت عکس عقربه‌های ساعت به دور خورشید در حال گردشند. اما جهت چرخش سیاره زهره برخلاف سایر سیارات ، در جهت عقربه‌های ساعت است. دلیل قطعی این امر هنوز مشخص نیست، اما به نظر بعضی ستاره شناسان جهت چرخش سیاره زهره نیز زمانی مانند سایر سیارات بوده ، اما بر اثر تصادم با یک سیاره یا سیارک دیگر ، این جهت معکوس شده است.

    روند شبیه سازی سایر سیارات به زمین ، زمین سازی نامیده می‌شود. به نظر بعضی دانشمندان این روند می‌تواند با کاشت هاگهای گیاهی در جو سیاره زهره شروع شود. در مورد اینکه یک موجود زمینی بتواند در دمای سیاره زهره زنده بماند تردید وجود دارد. ولی فرض بر این است که هاگهای دی‌اکسید کربن موجود در جو زهره را جذب کرده، از طریق فتوسنتز اکسیژن آزاد خواهند کرد. این کار منجر به زنجیره‌ای از حوادث شده و احتمالاً شرایط حیاتی مناسبتری از آنچه که ما از آن مطلع هستیم بوجود خواهد آورد.
    سیاره‌ای نه چندان مسطح
    ارتفاع بعضی کوههای زهره بیشتر از
    کوه اورست، بلندترین کوه زمین است.


    shotokanpoloto
    »» comments ()

    »» Posts Title
    گوشی موبایل Apple iPhone
    [عناوین آرشیوشده]
    [دانشمند] هنگامی که از آنچه نمی داند پرسیده شد، ازگفتن «خداوند داناتر است» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام] برای عضو شدن در خبرنامه ابتدا نام و سپس ایمیل خود را وارد کنید.





    Powered by WebGozar

    Google Page Rank